Obrona, ochrona, opowieść. LGBT+ przeciw dezinformacji (11.2022–01.2024)
Cel strategiczny projektu to przygotowanie społeczności LGBT+ w Polsce na czas wyborów parlamentarnych w 2023 r. oraz możliwe towarzyszące im masowe działania dezinformacyjne i agresywną kampanię wyborczą. Opierając się na niezwykle trudnych doświadczeniach związanych ze skoordynowaną na przestrzeni trzech kolejnych kampanii wyborczych nagonką na osoby LGBT+ w latach 2019–2020, której kulminacją było niesławne stwierdzenie Andrzeja Dudy „LGBT to nie ludzie, to ideologia”, chcemy przygotować infrastrukturalne i merytoryczne zaplecze dla własnej komunikacji w okresie nadchodzących wyborów.
Komunikację tę definiujemy dwutorowo jako:
- przeciwdziałanie dezinformacji poprzez fact-checking, analizę programów politycznych i wypowiedzi kandydatek oraz
- stworzenie pozytywnej narracji, budującej poczucie sprawczości, odpowiedzialności obywatelskiej i nadziei wśród osób LGBT+ i ich sojuszników.
Trzy filary projektu – działanie grup zadaniowych na poziomie regionalnym, wkład ekspercki i infrastruktura oraz kampania społeczna oparta na wiedzy – służą realizacji celów taktycznych:
- przygotowaniu lokalnych aktywistów i aktywistek do wspólnej pracy na poziomie regionalnym,
- uruchomienie systemu wczesnego wykrywania i reagowania na nowe kampanie „anty-LGBT” oraz
- zadbanie o obecność rzetelnej i niepolaryzującej narracji na temat praw osób LGBT+ w okresie wyborów.
Główną bazą działań komunikacyjnych w okresie poprzedzającym wybory do Sejmu była strona ocoimchodzi.pl, na której opublikowaliśmy analizy języka i treści deklaracji poszczególnych partii politycznych na temat praw osób LGBT+ oraz debunki przykładów dezinformacji powielanych w trakcie kampanii wyborczej. Najpopularniejsze posty i filmy wideo publikowane w mediach społecznościowych osiągnęły zasięgi przekraczające 100 tys. osób.
Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny